-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10999 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

شرايط و چگونگي نوشتن وصيت نامه را توضيح دهيد؟

در روايات سفارش أكيد بر وصيت كردن شده است. ميفرمايد وصيت ثابت است بر هر مسلماني يا سزاوار نيست مسلمان بخوابد، مگر اين كه وصيت نامهاش زير سرش باشد وصيت حق است، پيامبر وصيت كرد پس سزاوار است هر مسلماني وصيت كند پيامبر فرمود: هر كس هنگام مرگش خوب وصيت نكند در مردانگي و عقل او نقص و كاستي است.

گفته شد يا رسول الله چگونه وصيت كنيم؟ فرمود: شهادت به وحدانيت خدا، نبوت پيامبر، حق بودن بهشت و جهنم، زنده شدن و حساب و ميزان در قيامت و اين كه اسلام حق است و قرآن حق است... و بعد مواردي را كه ميخواهد وصيت ميكند.(1)

در صورتي كه علائم مرگ در انسان ظاهر شود و اموال مردم يا حقوق الهي بر گردن او باشد، واجب است وصيت كند كه اموال مردم را به صاحبانش بدهند و نماز، روزه، خمس، زكاة، حج و سائر حقوق الهي كه بر عهده او بوده و ادا نكرده را انجام دهند.

بديهي است اين گونه اموال (حقوق مردم و حقوق الهي) از اصل مال ميت برداشته ميشود و بدهيها داده ميشود و مابقي اموال بين ورثه تقسيم ميشود.

انسان ميتواند براي امور مستحبي و خيرات هم وصيت كند، مثلاً مقداري را صرف ساختن مدرسه يا مسجد يا بي بضاعتها، حج مستحبي، روضه خواني براي حضرت اباعبدالله(ع) و ديگر امور بنمايند. البته وصيت به امور مستحبي از ثلث اموال ميت برداشته ميشود، در صورتي كه ورثه راضي نباشند و اگر راضي باشند ميتوان از اصل مال كم كرد گر چه از ثلث بيشتر باشد.

در وصيت، بايد شخصي را به عنوان وصي انتخاب كند كه بعد از مردن من آقاي الف مثلاً وصي من ميباشد و امور مذكور را انجام دهد.(2)

پي نوشتها:

1. وسائل الشيعه، ج 6، كتاب الوصايا، باب 1 و 3.

2. تحرير الوسيله، ج 2، 93.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.